De onschuld van Lassie en de hypocrisie van Rand

Eind jaren 1940 was de jacht op communisten in de VS helemaal open. Vooral Hollywood kreeg het daarbij hard te verduren. Tien scenarioschrijvers en regisseurs werden in november 1947 ontslagen omdat ze hadden geweigerd om voor de House Committee on Un-American Activities (niet te verwarren met de latere kruistocht van Joseph McCarthy) te verklaren of ze politiek geaffilieerd waren, en zoja, met welke strekking.

De angst bij de filmbazen zat er diep in en dus was het zaak om prenten te maken die geen enkele aanstoot konden geven. In Come in, Lassie van Lilian Ross (The New Yorker) uit februari 1948 staat wat dat betreft een prachtige passage:

Lassie“We’d be in a hole if we didn’t have Lassie’, I heard an M-G-M man say. ‘We like Lassie. We’re sure of Lassie. Lassie can’t go out and embarrass the studio. Katherine Hepburn goes out and makes a speech for Henry Wallace. Bang! We’re in trouble. Lassie doesn’t make speeches. Not Lassie, thank God.”
At the moment, Lassie is making a picture with Edmund Gwenn about a country doctor in Scotland. Originally, the script called for a country doctor in Scotland who hated dogs, but a part has been written in for Lassie, the plot has been changed and the picture is to be called Master of Lassie. “It will help at the box office”, Lassie’s director says. Only three other pictures are in production at M-G-M, the biggest of them being a musical comedy called Easter Parade, starring Fred Astaire and having to do with Easter on Fifth Avenue at the beginning of the century. One of Lassie’s main champions at M-G-M told me that he had favored writing in a part for Lassie in Easter Parade but that he had dropped the idea. “I couldn’t find a good Lassie angle”, he explained.

De politiek-conservatieve beweging Motion Picture Alliance for the Preservation of American Ideals publiceerde in 1947 een lijst van Do’s & Dont’s zoals:

– Zet het marktsysteem niet in een slecht daglicht.
– Idealiseer de ‘gewone man’ niet. Spreek ook niet over ‘de kleine man’.
– Prijs het collectief niet.
– Val geen industriëlen aan.
– Vertel niet dat de mens een hulpeloze, ziekelijke, kwijlende neurotische zwakkeling is. Toon de wereld voor de verandering eens het Amerikaanse type van de mens.

Die beweging was geen marginaal gedoe. Onder meer Walt Disney, John Wayne, Gary Cooper, Ronald Reagan en Clark Gable maakten er deel van uit.

Ayn RandWie hield de pen vast voor dat manifest? Niemand minder dan Ayn Rand (foto). Ze schreef in de Screen Guide for Americans onder meer:

The purpose of the Communists in Hollywood is not the production of political movies openly advocating Communism. Their purpose is to corrupt our moral premises by corrupting non-political movies — by introducing small, casual bits of propaganda into innocent stories — thus making people absorb the basic principles of Collectivism by indirection and implication.

Als voorstander van de vrije wil en met een gruwel voor staatsingrepen manoeuvreerde ze zich daarmee wel in een onmogelijke positie:

‘The principle of free speech requires that we do not use police force to forbid the Communists the expression of their ideas — which means that we do not pass laws forbidding them to speak. But the principle of free speech does not require that we furnish the Communists with the means to preach their ideas, and does not imply that we owe them jobs and support to advocate our own destruction at our own expense.’

De laatste zin van het manifest spreekt boekdelen:

Freedom of speech does not imply that it is our duty to provide a knife for the murderer who wants to cut our throat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s