Dikke zever

Nog maar eens zo’n enquête, dacht ik bij het lezen van ‘NSZ verkoopt dikke zever’ op de website van De Standaard gisteravond.

© Kristoffer Trolle

© Kristoffer Trolle

De quote in de titel komt van Horeca Vlaanderen, dat inhakt op een bevraging van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). Die laatste deed een rondvraag bij een 600-tal restaurants om te achterhalen hoeveel procent van de reservaties niet wordt nageleefd. Hun conclusie: 6,8 procent. Zeven op de tien krijgt die tafel vervolgens niet meer gevuld en lijdt daardoor omzetverlies.

Volgens NSZ is het aantal klanten dat ondanks zijn reservatie niet komt opdagen, gestegen van 5,2 procent in 2013 (ook een eigen bevraging).

Gevraagd naar een reactie, noemde Danny Van Assche die gepropageerde verslechtering dus ‘dikke zever’. ‘Het is een fenomeen dat bestaat, maar het neemt niet toe of af’, aldus de afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen.

Na het lezen van het artikel mailde ik NSZ om de onderliggende data en gebruikte methodologie op te vragen. Daarop kreeg ik de exacte vragen en de procentuele verdeling van de antwoorden doorgestuurd, alsook wat meer informatie over de omstandigheden waarin de enquête is uitgevoerd.

Kort samengevat:  De bevraging liep van 23 maart tot 7 april en telde 605 deelnemende restaurants uit heel België, allemaal lid van NSZ. In totaal  kregen 4.118 restaurants per e-mail een uitnodiging om deel te nemen met een link naar de enquête die via een afgeschermd deel van de website verliep.

Dat leert niet alles, maar toch iets. Dan maar de vraag tackelen:

Is de conclusie van NSZ ‘dikke zever’?

Ja. Tenminste, NSZ kan niet beweren dat het aantal afzeggingen in de lift zit als het geen ernstige analyse heeft gemaakt met een duidelijke methodologie.

De ‘toename’ van 5,2 naar 6,8 procent zegt weinig omwille van twee redenen. Enerzijds omdat het geen indicatie geeft of het aantal geboekte reservaties ten opzichte van het totaal gelijk is gebleven. Anders gezegd: als de helft minder geboekt wordt, maar van dat gereserveerde aantal komen er minder effectief opdagen, is het probleem op de keeper beschouwd kleiner geworden.

Het tweede probleem heeft te maken met de ontbrekende methodologie van de enquête. Als de samenstelling van de respondenten niet gelijkaardig is in type restaurants (bistro’s versus sterrenrestaurants bijvoorbeeld) kan een vergelijking over de jaren heen misleidend zijn, tenzij daar statistisch voor gecontroleerd is. Wat meer dan waarschijnlijk niet gebeurd is (ik heb de vraag gesteld aan NSZ, en vul hier aan als er nog een repliek volgt).

Weggooien dan, die enquête? 

Ondanks de magere inkleding zitten er toch enkele interessante elementen in de enquête. Jammer genoeg gebeurt er niets mee. Neem bijvoorbeeld de laatste vraag.

NSZ

Bij ‘Ik vraag steeds hun telefoonnummer’, veruit de belangrijkste maatregel, had ik toch graag geweten hoe succesvol dat is. Alleen al de gedachte dat je als klant kan opgebeld worden als je niet opdaagt, is voor veel mensen reden genoeg om zich aan de afspraak te houden. Wat is met andere woorden de opsplitsing naar succesratio’s van deze manieren om afzeggingen tegen te gaan? Dat lijkt me toch nuttige informatie voor NSZ-leden.

Er zijn overigens ook explicietere manieren to name and shame. In 2013 gooide Red Medicine, een restaurant in Los Angeles, een tijdlang de namen van no shows op microblog Twitter…

Dit alles om maar te zeggen dat belangenorganisaties (NSZ is zeker niet de enige, er lopen dagelijks van dat soort enquêtes op redacties binnen) zichzelf ondergraven met half werk. Beter twee goede, wetenschappelijke (en dus uitbestede) enquêtes per jaar dan eigen haastwerk in de hoop een paar vluchtige krantenkoppen te scoren. Met dat laatste zijn noch hun leden, noch de journalisten of hun lezers gebaat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s