Geniale visitekaartjes

Rembrandt‘We kunnen ons dat nu maar moeilijk inbeelden, maar in zijn tijd was Rembrandt veel bekender als grafisch kunstenaar dan als schilder’, zei Jaap Mulders bij de persopening van ‘Rembrandt in zwart-wit’ in Bozar, eind februari. ‘Ter illustratie: de eerste catalogus van zijn etsen dateert van 1751, voor zijn schilderijen was dat pas honderd jaar later.’

De Nederlandse collectioneur selecteerde voor het Paleis voor Schone Kunsten meer dan 80 etsen van Rembrandt van Rijn (1606-1669). Die dingen waren perfect om internationaal naambekendheid mee te vergaren. Met schilderijen lag dat een stuk moeilijker, legt Mulders uit. ‘Die hingen bij de eigenaars thuis, waar maar een select publiek ze kon bewonderen.’

Het genie van Rembrandt is ook in zwart-wit en vaak op miniem formaat onmiskenbaar. Of het nu gaat om zelfportretten, of afbeeldingen van bedelaars, naakte vrouwen of Bijbelse taferelen.

Opvallend is dat de figuren in zijn tekeningen niet stroken met het schoonheidsideaal van zijn tijd. Rembrandt had lak aan conventies. Neem het voorbeeld van Adam en Eva. Het stel dat bakkeleit over de vraag of ze die appel nu gaan opeten of niet, is niet jeugdig en volmaakt. Nee, het is een koppel dat al op een zekere leeftijd is, en ook niet bepaald mooi. En de slang in de boom? Rembrandt promoveerde die gewoon tot draak.

Rembrandt in zwart-wit, Bozar, nog tot en met 29 mei.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s